Olet täällä

#Alkoholityöllistää-kampanja tavoitti kymmeniätuhansia ihmisiä joka päivä

Alkoholin työllistävästä vaikutuksesta tehty some-kampanja tavoitti keskimäärin noin 78 315 ihmistä per päivä. Viiden päivän aikana lähetettiin yhteensä noin 950 twiittiä hashtagilla #alkoholityöllistää. Päivittäin EHYT ry ja Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston kampanjaan osallistui keskimäärin noin 80 twiittaajaa per päivä.

Eniten uudelleenlähetettyjä twiittejä olivat mm.:

Suomessa alkoholin vapaasta käytöstä on tehty ihmisoikeuskysymys - mitä se ei todellakaan ole. #alkoholityöllistää. A-klinikkasäätiön johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki

Jos alkoholia kulutettaisiin vähemmän, olisi lasten elämä vähemmän pelottavaa #alkoholityöllistää @lasinenlapsuus. Lastensuojelun Keskusliiton toiminnanjohtaja Hanna Heinonen

#lapsiasiavaltuutettu huomaa usein, ettei yhteiskunnan päätösten vaikutuksia lapsiin arvioida. Tutkittua tietoa olisi. #alkoholityöllistää. Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila

Viitenä kampanjapäivänä nostettiin esille aina yksi keskustelunaihe päivää kohden. Suosituin päivä oli kampanjan aloituspäivä, joka oli maanantai 25.huhtikuuta. Silloin keskustelunaiheena oli se, miten alkoholi työllistää ammattiryhmäänne? Huippupäivänä lähetettiin keskimäärin 22 twiittiä tuntia kohden ja tavoitettiin yhteensä 146 443 ihmistä. Keskusteluun osallistui 102 twiittaajaa.

Muiden päivien keskustelunaiheina olivat: Mitä työllesi tapahtuisi, jos alkoholia kulutettaisiin vähemmän Suomessa? Minkä työhösi ja alkoholiin liittyvän faktan haluat nostaa esiin? Mikä on työsi kautta muodostunut käsitys alkoholista Suomessa? Mitä suomalaisessa alkoholikulttuurissa haluttaisiin muuttaa?

Keskustelun herättäjinä toimivat EHYT ry ja Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston lisäksi muun muassa lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila, lastenpsykiatrian erikoislääkäri ja perheterapeutti Janna Rantala, Helsingin kaupungin  työsuojelupäällikkö Jasi Kuokkanen sekä A-klinikkasäätiön johtava ylilääkäri Kaarlo Simojoki. Keskusteluun  osallistui asiantuntijoiden ja ammattilaisten lisäksi muita asiasta kiinnostuneita suomalaisia.

EHYT ry ja Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston kampanja järjestettiin Twitterissä ja Facebookissa 25.–29.huhtikuuta.

Poimintoja #alkoholityöllistää -keskustelusta Twitteristä 25.–29.4. 2016