Olet täällä

Limuviina - mitä valmistustaparajoitteesta luopuminen tarkoittaisi?

Hallituspuolueiden eduskuntaryhmät esittivät, että alkoholilain uudistuksen myötä luovuttaisiin kaupoissa myytävän alkoholin valmistustaparajoitteesta. Mitä valmistustaparajoitteesta luopuminen käytännössä tarkoittaa?

Sillä, mitä alkoholituotteita kaupassa myydään, on väliä.

Ruokakaupoissa myytävän alkoholin pitää nykyisin olla valmistettu käymisteitse. Jos rajoitus poistuisi, ready to drink –juomat eli ns. Limuviinat tulisivat ruokakauppoihin. Juomasekoitteen voisi tehdä millä tahansa valmistusmenetelmällä tehdystä alkoholista.

Kyse ei ole mitättömästä asiasta. Lakimuutoksen myötä kaupoissa myytävien alkoholijuomien enimmäisväkevyyttä lisättäisiin 4,7 %:sta 5,5 %:iin. Nelosoluen ja vahvan lonkerolisäksi kaupoissa voitaisiin myydä myös limuviinoja, jotka vetoavat nuoriin. Muutos on erityisen vahingollinen lasten- ja nuortensuojelun näkökulmasta. Tutkimukset osoittavat, että alaikäisten juominen on vähentynyt viimeaikoina. Tämä lakimuutos voisi vaarantaa hyvän kehityssuunnan. Tällä hetkellä vain joitakin 2,8 % – 4,7 % limuviinoja on alkossa myytävinä.

Saatavuus, hinta ja valvonta

Alkoholihaittoihin voidaan yleisesti vaikuttaa saatavuudella ja hinnalla. Limuviinojen myynnin vapauttaminen vaikuttaisi haitallisesti erityisesti nuoriin. Mahdollinen lakiuudistus siirtäisi limuviinojen myynnin nykyisestä 350 Alkosta noin 5300 myyntipisteeseen. Muutos moninkertaistaisi näiden tuotteiden saatavuuden sekä valikoiman merkittävän kasvun. Ostokokeiden mukaan alaikäiset saavat ostettua alkoholia helpoimmin kioskeista ja huoltamoilta. Myös kauppojen ikärajavalvonnassa voi ilmetä puutteita. Lisäksi on vaarana, että myytävien tuotteiden laillisuutta ei pystyttäisi valvomaan.

Limuviinojen tulo päivittäistavarakauppoihin mahdollistaa niiden myynnin nykyistä halvemmalla. Limuviinoja voitaisiin myydä kaupoissa alle ostohinnan esimerkiksi sisäänheittotuotteina tai ne voisivat olla tarjouksessa.

Tuotteen ulkoasulla on merkitystä

Maailmalla on runsaasti esimerkkejä tuotteiden ulkoasuista, joista on vaikea erottaa, sisältääkö juoma alkoholia vai ei. Pakkauksilla ja markkinoinnilla on pyritty vetoamaan etenkin nuoriin naisiin. Esimerkiksi tunnetuista makeismerkeistä on valmistettu alkoholijuomia tai pullo saattaa näyttää samalta kuin smoothie. Myös tunnetut vahvojen alkoholijuomien valmistajat rakentavat brändiuskollisuutta limuviinojen kautta.

Markkinatutkimukset osoittavat, että nuoret kokevat värikkäiden limuviinojen ulkoasun houkuttelevaksi. Hollantilaistutkimuksen mukaan 12–16 vuotiaat tunnistavat mainoksista hyvin limuviinabrändejä ja -tuotteita. (Elsa-project, Alankomaat, 2007)

Alkoholipitoista jäätelöä, pulveria ja energiajuomaa

Kauppojen hyllyille tulisi muutoksen myötä ehkä myös erilaisia alkoholipitoisia jäätelöitä, alkoholia sisältäviä energiajuomia sekä nesteeseen tai ruokaan sekoitettavia alkoholipulvereita. Jauhemaista alkoholia olisi myös helppo salakuljettaa tilaisuuksiin, joissa alkoholin juominen on kielletty.

Nykyisin edellä mainittuja tuotteita ei saa Suomesta. On selvää, että mahdollinen lakimuutos johtaisi mittavaan tuotekehittelyyn ja valikoiman laajenemiseen ja todennäköisesti myös mainonnan valvonnassa tulisi uusia haasteita.
Alkoholipitoiset elintarvikkeet ovat herättäneet huolta maailmalla, ja niiden myynti on kielletty joissain Euroopan maissa ja osassa Yhdysvaltojen osavaltioita.

Kokemuksia muualta

Lähes kaikissa EU-maissa limuviinat ovat nousseet keskusteluun. Kyse on melko uudesta ilmiöstä, ja myös uudenlaisesta tavasta käyttää päihteitä. Esimerkiksi Britanniaan limuviinat tulivat 1990-luvun puolivälissä. Ne houkuttelivat etenkin nuoria, joille alkoholijuomat eivät olleet ennestään tuttuja. Tutkimuksen mukaan limuviinat olivat suosituin alkoholijuoma 2000-luvulla 11–15-vuotiaiden englantilaistyttöjen keskuudessa. (Institute of Alcohol Studies, UK, 2008)

Saksassa alaikäisten limuviinojen kulutus nousi voimakkaasti useana vuotena peräkkäin, kun limuviinoja oli kaupoissa runsaasti tarjolla. Valtio ryhtyi hillitsemään kulutusta vuonna 2004 nostamalla limuviinojen veron moninkertaiseksi verrattuna muihin alkoholijuomiin. Valmistustaparajoitteen poistaminen lisäisi etenkin nuorten alkoholihaittoja.

Valmistaparajoitteen poistaminen lisäisi etenkin nuorten alkoholihaittoja.

Lataa esite >>