Olet täällä

Päihdeneuvontapuhelimen kesä oli kiireinen

18.09.2018
Helteinen kesä näkyi EHYTin Päihdeneuvontapalvelussa. Toukokuussa palvelussa vastattiin noin 500 puheluun, kesäkuussa 640:ään ja heinäkuussa noin 750 puheluun. Yhteydenottoja oli paljon enemmän.

”Puheluiden määrä näyttää olevan kasvussa, emmekä me tällä työntekijämäärällä ehdi vastata kaikkiin puheluihin. Tämä on valitettavaa”, sanoo aikuiset-osaston päällikkö Tuomas Tenkanen.

Ympärivuorokautinen palvelu on tarkoitettu päihteiden käyttäjille, heidän läheisilleen sekä ammattilaisille. Puheluihin vastanneiden ammattilaisten tuntuma on se, että läheispuheluja tulee nyt paljon. Myös sellaisten soittajien määrä on lisääntynyt, jotka ovat ensimmäistä kertaa yhteydessä mihinkään palveluun.

Häpeä läsnä läheispuheluissa

Puheluista noin viidesosa tulee läheisiltä. Tyypillinen soittaja on mies tai nainen, jonka elämää rasittaa puolison juominen. Palveluun ottavat yhteyttä myös lastensa huumeiden käytöstä huolestuneet vanhemmat.

Häpeä näyttelee suurta roolia läheisten puheluissa, samoin syyllisyys, erityisesti vanhemmilla.

”Vaikka soittajalle on harvoin tarjota valmista ratkaisua, niin usein jo auttaa, että ammattilainen kertoo päihderiippuvuuden luonteesta ja auttaa soittajaa ymmärtämään myös oman tilanteensa ja omat vaikutusmahdollisuutensa”, Tenkanen sanoo.

Palveluun voivat soittaa myös sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset, jos he haluavat esimerkiksi toisen ammattilaisen mielipiteen asiakkaansa tilanteeseen. Päihdeneuvontapalvelu palvelee myös yrityksiä tai organisaatioita tilanteissa, joissa päihteet haittaavat työn tekemistä.

Päihdeneuvontapalvelu, 0800 900 45, avautui 1.helmikuuta 2018. Palvelu on auki ympäri vuorokauden ja soittaminen on ilmaista, anonyymiä ja luottamuksellista

 
X